Oppsummering langtur sykkelferie Brekke - Porsgrunn

Tenkte jeg skulle skrive en liten oppsummering fra langturen med sykkel som jeg hadde fra Brekke til Porsgrunn. Det kan være for tips til senere langturer. Eller inspirasjon for andre som vurderer ferietur med sykkel. Jeg leste en del på nett fra andres erfaringer med langtur med sykkel. Dette var nyttig for planleggingen, så da tenkte jeg at jeg kan dele erfaringene mine jeg og.

Trykk på les mer for å se hele artikkelen

IMG 20180705 144243

Forberedelser:

Jeg har tenkt på denne turen en stund uten å tenke så mye over hvordan den skulle gjennomføres. Det var bare de site to ukene jeg begynte å planlegge selve gjennomføringen av turen. Jeg leste litt på nett om andres langturer med sykkel, og gjorde meg opp noen egne ideer.

Selve ruten panla jeg ikke så veldig nøye. Jeg kikket litt på kartet, og bestemte meg for de to første dagsmålene, og tok resten etterhvert. Jeg hadde og tenkt på andre overnattingsløsnigner dersom jeg ikke skulle greie målene av en eller annen grunn. Jeg fant de opplagte sideveiene på kartet som ville gi minst mulig sykling på traffikert hovedvei. Under sykkelturen fant jeg i tilleg flere sideveier etterhvert. Da sjekket jeg bare på norgeskart at sideveien lot seg sykle, og ledet videre på ruten. (Noen ganger kan sideveier plutselig ende i ingenting, så bst å zomme skikkelig inn i norgeskart for å se etter).

Sykkel:

Jeg har en ganske bra off-road all-round sykkel som jeg tenkte burde være fin til langtur. Det er en ganske lett fulldemper med 29" hjul og 20 gir. Jeg syns den passet meget bra til den type tur jeg gjorde. Jeg baserte meg på at jeg skulle sykle mest mulig på sideveier, og mindre traffikerte veier. Slik at jeg ungikk trafikken på hovedveiene. Sykkelen triller ganske lett med 29" hjul selv med moderate knastedekk. På flatmark i høyeste gir syklet jeg i ca 30kmh. Og i bratte nedoverbakker trillet jeg i litt over 50 kilometer i timen. Det er ikke like fort som en turingsykkel men passer bra for feriesykling. Siden høyeste giret er litt lavt blir man ikke fristet til å sykle for fort og bruke opp kreftene. Da er det bedre med begrenset toppfart på flaten, og fordele kreftene uteover langturen. Toppfart på litt over 50 i nedoverbakkene er også helt ok med full oppakning med vesker. Det er litt vindfang når en har vesker på sykkelen, så det kan fort føles utrygt med litt sidevind i full fart, eller om en stor bil kjører forbi.

Jeg syklet og på mange sideveier, så syklet på underlag fra slett asfalt til steinete stølsveger. Da var det veldg praktisk med fulldemper. Merket det spesielt godt med lass på sykkelen. Får faktisk en god del bedre veigrep i nedoverbakker med humper.

På styret har jeg hatt noen barends for å kunne hvile litt på styret av og til. Halvvegs i turen fant jeg ut at hvis jeg snudde de og justerte de så de sto nesten rett opp, kunne jeg veksle på og sitte mye mer oppreist. Det var greit i lange slake oppoverbakker.

 

Oppakning:

 Jeg vurderte om jeg skulle bruke henger eller vesker. Egentlig hadde jeg planlagt å få tak i en etthjuls transporthenger med demper. Tenkte at det ville bli mest stabilt siden jeg skulle sykle mye på sideveier. Jeg hadde egentlig fått avtale om å kjøpe en brukt, men selgeren trakk seg. Så jeg rakk ikke få tak i noen før turen. Så da fant jeg frem de gamle sykkelveskene mine. De er ikke så store, men ganske praktisk. I tillegg kjøpte jeg en enkel veske til å feste på styret. Der hadde jeg kamera, mobil, lommebok, mp3-spiller, solkrem osv. Veldig praktisk. Den kunne jeg og lett hekte av og ta med meg når jeg hadde pauser eller var innom butikker på turen. Sykkelveskene var to sidevesker bak, og en oppå bagasjebrettet. Bagasjebrettet var ett THULE PACK'N PEDAL TOUR RACK XT som festes på bakgaffelen på fulldempet sykkel. Fungerte helt utmerket. Jeg stappet all bagasjen i vesken, og stroppet sovepose og telt oppå toppen. Det ble veldig tettpakket, men jeg fikk med meg det mest nødvendige. Totalt var vekt på all bagasje inklusiv vesker 15 kilo. Jeg kunne gjerne tenkt meg litt større vesker. Ikke for at jeg ville ha med meg mer ting, men for at det hadde vert lettere å pakke.

Det var fantastisk sommervær med blå himmel og over 20 grader hele uken, så det var lett å pakke, og jeg trenkte ikke ha med meg så mye klær. Jeg har laget en pakkliste over alt jeg hadde med som du kan laste ned her:

Teknisk utstyr:

Litt teknisk utstyr er greit å ha med. Jeg hadde ikke med kart eller GPS. Jeg brukte bare mobilen med norgeskart og google maps. Det fungerte utmerket. Google maps for generell navigering som viser ca kilometer til mål, og av og til ca tid med sykkel. Kommer an på hva google mener er sykkelvei. Norgeskart er fin til å finne lokale veier og stier når du zoomer inn. Det fungerer og offline om du ikke har dekning. Jeg har og en treningsklokke som jeg alltid bruker med GPS. Den brukte jeg til å tracke hele turen. Jeg brukte ikke mobilen for tracking for å spare strøm. Den tok jeg bare frem for å sjekke hvor jeg var på kartet.

Jeg tok med to powerbanker. En på 6700mah og en på 13400. Den største kan brukes for hurtiglading av mobil, og den minste til vedlikeholdslading under bruk, eller lading av gps-klokke eller blptannhøytaler. Jeg hadde og med ett 10 watt sammenleggbart solcellepanel. Det brukte jeg for å lade opp igjen powerbankene, eller lade klokke direkte. Det fungerer faktisk.

solcelle

Til multimedia hadde jeg med en liten mp3-spiller. Jeg liker å høre på musikk mens jeg sykler. Jeg brukte den når jeg var på sideveier og stier der det ikke var trafikk. Når jeg syklet i hovedveien hadde jeg ikke lyd på øret slik at jeg kunne høre og følge bedre med på trafikken. Jeg hadde og med en bitte liten blåtannhøytaler: JBL GO. Utrolig bra lyd i en så liten høytaler. Den brukte jeg for å høre på radio når jeg hadde pause. Da brukte jeg nettradio på mobilen. Jeg kjøpte en liten lomme-DAB-radio før turen, men den var helt ubrukelig og skal leveres tilbake. Elendig dekning selv i sentrale områder. Nettradio på mobil fungerte så å si overalt på turen. Ellers var det ladekabler, lader og kompaktkamera.

jbl go

Av sykkelutstyr hadde jeg to ekstra slanger, isolasjonstape, strips, sykkelpumpe, multiverktøy(sykkel), kniv, ekstra bremseklosser, og kjedelås. Jeg kjøpte ett sett med lykt til å feste fremme og bake på sykkelen. Kostet bare 100 kroner men mege effektiv. Rød blink bake, og lykt med ok lys eller blink fremme. Disse hadde jeg på når jeg syklet på hovedveien.

Mat:

Siden jeg syklet langs vei fant jeg ut at det ikke var vits i å ha med seg så mye mat. Jeg hadde heller ikke så mye plass igjen etter å ha pakket klær. Jeg hadde med ett brød, majones og fårepølse. Da kunne jeg ete frokost, lunch, kvelds enkelt hvor som helst. Så planla jeg sånn ca for ett hovedmåltid / middag etter hvilket tettsted som var innen rekkevidde til når jeg ønsket å spise. Da var det f.eks pølse på bensinstasjon, eller middag på veikro eller campingplass. I tillegg laget jeg meg to poser med nøtteblanding. Jeg brukte salte peanøtter, mandler, solsikkefrø og sjokoladebiter av 70% sjokolade. Jeg hadde to drikkeflasker. En på rammen, og en ekstra i sykkelveksen. Jeg fyllte alltid på flaskene når jeg hadde anledning i en bekk, eller hvis jeg tok en pause på en bensinstasjon eller veikro. På vestsiden av fjellet var det aldrig problem med vann i en bekk. Men når jeg kom over fjellet mot øst/sør kunne det være veldig langt mellom når jeg fant en bekk med drikkenes vann i.

Klær:

Jeg var veldig heldig med været. Det var langt over 20 grader hver dag. Jeg syklet en vanlig trenings-skjort og t-skjorte. UNder shortsen hadde jeg en sykkel-bokser med polstring. Det er vel et must på lengre sykkelturer. Den skyllte jeg hver kveld og tørket til dagen etter. Jeg syklet med vanlige joggesko. I oppadkningen hadde jeg med ulltrøye, vindjakke og vindbukse. Og ett skift med t-skjorte og undertøy til hver dag. Jeg hadde med refleksvest, men jeg fant fort ut at det var ganske klamt å sykle med refleksvest i denne varmen. Så jeg festet refklesvesten over soveposen og teltet, og øverste sykkelvesken. Da viste den like gost som om jeg skulle hatt den på meg. Jeg måtte sykle gjennom to tuneller til Odda. Da tok jeg på meg vesten for sikkerhets skyld.

Briller er et must. Fluer og insekter er ikke noe gøy å få i øynene i stor fart. Syklet gjennom noen svermer med knott og mygg også. Jeg bruikte noen Zeal solbriller med polaroidglass. Disse er ikke så mørke, og gir utrloig behagelig lys og farge. En annen ting som var smart med polaroid-glass er at det er veldig lett å se glass-skår i vegen. Tror jeg unngikk to punkteringer p.g.a. dette :)

Overnatting;

Jeg overnattet en natt i telt på campingplass, en natt i camping-rom, og en natt i "slusevokterens bolig". Teltcamping på campingplass er billig, og man har tilgang til dusj og toalett. Enkelt, billig og praktisk. Godt å dusje etter lang dagsetappe. Men i det flotte sommerværet jeg syklet i hadde det gårr helt fint å vaske seg i ett fjellvann, og campet hvor som helst på fjellet. Jeg hadde ikke skikkelig telt, men en enkel gapahuk som kunne lukkes. Ulempen er at dugg går rett gjennom og gjør alt bløtt. Så neste gang blir det ordentlig telt.

IMG 20180702 211301

I Dalen hadde de små rom med felles dusj og tolaett for 300 kroner. Når telt-camping koster 150 var det ikke store summen ekstra for ett lit mer behagelig rom.

I Vrangfoss hadde de fantastiks fin overnatting i "slusevokterens bolig". Det var to små hus med små rom som var innredet for overnatting. Veldig koselig, og det kostet bare 400 kroner. Anbefales virkelig.

IMG 20180704 174459 1920x1080

 Sykling:

Jeg planla maks dagsetappe på 100km eller 8 timer. Og regnet med å ha en snittfart på ca 10km/t. Etter oppsummering ser jeg at snittfarten ble 14,5 km/t inklusiv småpauser, så det ble raskere enn forventet. Lengden på dagsetappene ble justert etter hvor jeg ville overnatte. Farten ble og avhengig av hvor interesant naturen og omgivelsene var. Det ble en del småstopp og bildetaking langs fine områder. Mens på kjedelige områder, eller strekninger der jeg syklet på hovedvei syklet jeg fortere.

Dag Kilometer Timer Snittfart Strekning
1 113 8 14 Brekke - Røldal
2 116 7 16,5 Røldal - Dalen
3 67 4,5 16 Kvitseid - Vrangfoss
4 47 4 11 Vrangfoss - Porsgrunn

 

 

Hva jeg ville gjort annerledes:

Turen gikk egentlig veldig bra. Ikke noen større problem, utenom skifting av kjede som ikke gikk helt etter planen. Men det er ett par ting jeg kanskje vil gjøre nnerledes til neste gang jeg skal på langtur med sykkel:

Oppakning: Jeg har lyst til å prøve å sykle med henger neste gang. Tor det er mer stabilt, og en føler seg litt mer fri på sykkelen. Men usikker på om det er tyngre å sykle med. Dersom jeg skal bruke vesker vil jeg skaffe meg noen større vesker så jeg ikke trenger å komprimere alt så mye for å få det med meg. Da blir det lettere å pakke.

Sykkel: Tror jeg vil skaffe meg ett mykere sete. Jeg har ett ganske smalt sete. Det tror jeg er bra. Det er ihvertfall ok behagelig. Men det kunne kanskje vert litt mykere i kantene. Hvis det trengs å gjøre reparasjoner på sykkelen skal jeg gjøre det selv. Denne gangen overlot jeg skifte av kjede til sykkelbutikken, og det resulterte i ett par mil ekstra, og to timer bortkastet tid. Og så vil jeg ta en mer grundig sjekk av sykkel før jeg setter ut på langtur. Kanskje jeg ville satt på en fremkrans med litt flere tenner, så kan jeg tråkke i litt høyere fart i slake nedoverbakker. Og kanskje jeg ville satt på en tempobøyle for å kunne lene meg lenger ned i slake nedoverbakker. Nå lente jeg meg over styre for å få mindre luftmotstand i lange nedoverbakker, men det blir fort ustabilt og anstrengende.

Gjennomføring: Tror jeg ville tatt meg enda bedre tid neste gang. Det er så mange fine områder å sykle gjennom. SÅ tror jeg vil ta mer tid til å stoppe opp og oppleve. Jeg vil ha med ett skikkelig telt, og basere meg på overnatting hvir som helst. Så istedet for å sette ett mål for dagen, vil jeg heller sykle og bruke tid der det er fine områder, og så overnatte der jeg havner om kvelden.

Konklusjon:

Det er bare å sette i gang med langtur med sykkel. Du ternger ikke planlegge det så veldig. Hvis du baserer på campingovernatting og spising på veikroer sparer du mye baggasje. Med fint vær på turen trenger du heller ikke mye klær med. Det meste av sykler og utstyr duger, og jeg tror de fleste med normal god fysisk form fint kan gjennomføre langtur på sykkel uten å streve. En god sykkel triller utrolig godt.